Saturday, August 10, 2013

tinggal solat subuh..

sure rmi yg sllu solat subuh gajah kan (btl ke solat gajah, ke ada name lain ).okey, ta kisah la pape pun.time student dulu solat gajah mmg popular gan student (ta semua wat cam tu) sbb stay up nak study, nak xam..bile tido lambat bngn pun lambat..tp bile fikir2 balik, elok ke wat cam tu. Allah terima ke solat kite ni ??? seperti yg sy baca, solat kite akan dibawa ke 7 lapisan langit. kalo la lapisan langit pertama pun ta lps, mcmne la nak lps ke lapisan ke 7. Allahurabbi.. 

kadang2 korang perasan ta, bile tertinggal/meninggalkan solat subuh, rasa cam hidup ni ta lengkap, rasa cam sume bnda ta kena, wat ni salah, wat tu pun salah.erm..mmg rasa serba ta lengkap la..cam korang pakai bju kurung wrna kuning pas tu tudung wrna hijau..hahaha.. sure rasa cam ta kena kan, malu gan sume orng sbb pelik. haa..cam tu la kita bila tingal solat subuh. Bukan malu gan manusia tp malu gan Allah. 

pada saya, bila tinggal je solat subuh, saya rasa hidup saya serba ta lengkap. rasa cam missing something. sbb pd saya la, solat subuh itulah permulaan kepada hari saya. sempurna nye solat subuh saya, sempurna la hari2 saya. dosa tinggal satu solat same cam  

1 hri d'akhirat = 80 000 thn di dunia

Allahuakbar... panas di dunia blm tentu kite blh tahan, ini kan lagi panas di akhirat. tahukan kamu, bahan pembakar di neraka adalah manusia..tinggal sekali solat subuh, dah di campak ke api nerakan selama 60 tahun. tu baru sekali. blm kira dengan seblm2 ni yg sengaja tinggal. Ya Allah. 

kesian la pada ayah awak, lagi2 perempuan yg masih bujang. Ayah awak pun kne tanggung sekali dosa awak. cukup2 la dosa yg kite tanggung sendri, jgn la pulak di tambh. kite sebut kite sayang pd mereka tp btl ke cara yg kite tnjukkan pd mereka. fikir-fikir kan lah.

jika umur mereka tidak panjang, hanya amalan anak soleh/solehah yg mampu tolong mereka di dalam kubur selain sedekah dan ilmu yg di turunkan. roh2 yg lain seronok bw cahaya (amalan dari anak2) ke kubur, mereka pula di lempar dengan api oleh malaikat hasil dari anak yg meninggalkan solat. Ya Allah, di dunia mereka cukup sayang dengan kite, ini ke balasan kite pd mereka??


Dari Abu Hurairah r.a. bahawa Nabi Muhammad s.a.w. bersabda: "Apabila seorang manusia mati, putuslah (tulisan pahala) amalan (setakat itu) Kecuali tiga perkara (yang akan berlanjutan tulisan pahalanya) iaitu sedekah jariah atau ilmu memberi kepada yang faedah orang lain atau anak yang soleh yang berdoa untuknya."



No comments:

Post a Comment